عربي
Turath Al-Hillah
ISSN 2412-9615
Location
Contact
Name
Email
Message
Send
التَّوقيعةُ الاسميَّة في الشِّعر الحِلِّيّ بين اختراقِ الأنساقِ والموضوعِ الشِّعريّ
The Nominal Signature in Hillian Poetry Between the Penetration of Patterns and the Poetic Theme
إنَّ اختراق الأنساق لموضوعات الشعر يعني أنَّ هناك بنية تحتيَّة لها القدرة على الدخول والتأثير في الموضوعات كافةً، فعمل الثقافة عمل ناظِم ومُنظَّم وليست فوضى أو مصادفات، وما هذا المُخترِق إلَّا لكونه مكونًا أساسيًّا في القيم والمعطيات الثقافيَّة لتلك المدينة، ممثَّلة بشعرائها بشكلٍ عامّ.
مثلًا وجدنا أنَّ الاختراق يتمَّ بحيثيَّات عدَّة، منها على مستوى الموضوعات عمومًا، ومنها على مستوى اللغة بمحوَرَي الاختيار والتوزيع، ومنها على مستوى الأفكار التي تخترق بنية الموضوعات، وحتَّى على المستوى الشكليّ للقصيدة وبنائها.
ووجدنا مثلًا في الجانب الموضوعيّ أنَّ موضوعة الغزل مُـخترِقة لموضوعات المدح والفخر والهجاء والرثاء، وهذا يدلُّ على إرثٍ شخصيّ ومجتمعيّ في الآن نفسه، فقدَّم لنا شعراء الحِلَّة هذه الموضوعة تارةً مستقلَّة لها كينونتها ووجودها وموضوعها؛ ليعبِّروا عن شكلٍ متكاملٍ في القصيدة والأدب الحِلِّيّ، بأنَّ هذه الموضوعة تتمكَّن في نفوس الشعراء لتكون مرتبطة تارةً بالأرض، وتارةً بالمرأة، وتارةً بالشخص نفسه، وتارةً بموضوعات أُخر يرى الشاعر أنَّها ترتبط بجلاء أو خفاء في موضوعه المُعْطى.
وقد يكون هذا الاختراق مصاحبًا للجانب الشكليّ والمضمونيّ للموضوعات الشعريَّة عمومًا، فوجدنا أنَّ التوقيعة الاسميَّة هي نسقٌ ناظِمٌ ومهيمنٌ في نصوصٍ ذات صبغةٍ معيَّنةٍ، وفي جلِّ الموضوعات التي قدَّمها الشعراء على امتداد التاريخ الشعريّ لمدينة الحِلَّة منذُ تمصيرها.
الكلمات المفتاحيَّة:
التوقيعة الاسميَّة، الشعر الحِلِّيّ، النقد الثقافيّ، النسق الثقافيّ، اختراق الأنساق
The penetration of the patterns of poetry topics means that there is an infrastructure that has the ability to enter and influence all topics, so the work of culture is an orderly and organized work and not chaos or coincidences, and this penetrator is only a basic component of the cultural values and data of that city, represented by its poets in general.
For example, we found that penetration takes place in many ways, including at the level of topics in general, including on the language level with the axes of selection and distribution, and some at the level of ideas that penetrate the structure of the topics.
Even on the formal level of the poem and its construction. We found, for example, on the objective side that the theme of the ghazal penetrates the themes of praise, pride, satire and lamentation. This indicates a personal and societal legacy at the same time. The Hilla poets sometimes presented to us this position independently of its being, its existence and its theme, to express an integrated form in the poem and the Hillian literature that this subject is able in the minds of the poets to be sometimes linked to the land, and sometimes to the woman, and sometimes to the same person, And sometimes with other topics that the poet sees that they are linked explicitly or invisibly in his given topic. This penetration may be associated with the formal and content aspect of poetic topics in general, and we found that the nominal signature is a regulating and dominant system in texts of a certain character and in most of the topics presented by poets throughout the poetic history of the city of Hilla since its foundation.