عربي
Turath Al-Hillah
ISSN 2412-9615
Location
Contact
Name
Email
Message
Send
مدينة القاسم(عليه السلام) دراسة في تطوُّراتها الاجتماعيَّة والإداريَّة حتَّى عام 1970م
The City of Al-Qasim (PBUH) A Study of it’s Social and Administrative Developments Until 1970
حدَّدت مسارات المدن المدروسة الكينونة الذاتيَّة للدولة، وتركَّزت الأبحاث على مدينة دون أخرى، ولم يؤخذ بنظر الاعتبار المدن الصغيرة وأهميَّتها في إطار التمدُّن ومعاييره، سواء أكانت تلك المدن تمثِّل ظاهرة تاريخيَّة في تشكيلها ونشاتها، أم تجمعها صفات مشتركة مع المدن المجاورة، أم كانت المدينة وليدة معطيات جغرافيَّة وبشريَّة تداخلت في عمليَّة الإيجاد، أم طغيان العامل الدينيّ هو العنصر الأساس في نشأتها، والمعروف أنَّ الزراعة مثلًا تمثِّل النمط الإنتاجيّ السائد، إذن كيف أثَّرت على الجذب السكَّانيّ الذي يبحث عن الأمن الغذائي وتفاصيله؟.
مايزال حقل دراسة المدن الصغيرة من الصعوبة بمكان، يعطي تصوُّرات علميَّة محكمة، لما يحتاجه الباحث من خلفيَّات تاريخيَّة دقيقة تغطِّي تاريخ المنطقة، سواء أكان اجتماعيًّا أم اقتصاديًّا أم اقتصاديًّا أم سياسيًّا، فضلًا عن تطوُّر الحالة العمرانيَّة للمدينة في ظلِّ الأزمنة المتعاقبة.
وانطلاقًا من مقولة عالم الاجتماع الفرنسي فوستل دي كولانج (Fostal de Coulanges) الذي توصَّل في دراسته حول المدن، إلَّا أنَّ العامل الديني يعدُّ رابطًا أساسيًّا بين السكَّان لأيَّة مدينة، وتلك العلاقة تكون شديدة الوشائج، وتطغى على كلِّ المقولات الأخرى، والناس يستمدُّون قوَّتهم وبركتهم من نظريَّة القرب للمكان المقدَّس، وحتَّى العالم البريطاني آرنولد جوزيف توينبي (Arnold J. Toynbee)، يرى أنَّه لا مناص من رجاحة العنصر الدينيّ على العوامل الأخرى، وأنَّه مستمر ودائم، ولا يتأثَّر بالجغرافيَّة وتقلُّباتها في قضيَّة اضمحلال المدن وزوالها، بسبب شحَّة المياه، أو تحوُّل طرق النقل عنها.
وإذا ما تتبَّعنا نشأة المدينة الدينيَّة في العراق، نجد أنَّ المعطيات أعلاه، لا تنفصل عن كثير من حالات المدينة المقدَّسة ذات الوجود الوجدانيّ، وهو ما بحثته الدراسة الخاصَّة في مدينة القاسم المقدَّسة، بوصفها أحدى مدن الحِلَّة الدينيَّة، والتي تصدق عليها المقولة النظريَّة المنسجمة مع الخطط المشكِّلة للملامح الطبيعيَّة المنبثقة من قدسيَّة الشخص الوافد، ومحطَّ ترحاله ودفنه، وتتجمَّع القلوب حوله، لتنتقل إلى مرحلة السكن بجواره، بما مثَّله من أمان روحيّ يستشعره الوافد إليه، وعند اتِّساع دائرة المتوطِّنين بجواره، تظهر المدينة الدينيَّة المستمدَّة وجدانها من صاحب الروح المقدَّسة.
ولاستكمال البحث، قسِّم على محاور عدَّة: تناول المحور الأوَّل (نشأة مدينة القاسم وتشكُّلها في ظلِّ المقولة الدينيَّة)، بينما تطرَّق المحور الثاني إلى دراسة (التطوُّر الإداريّ والتنظيميّ الرسميّ لمدينة القاسم)، وسلَّط المحور الثالث الضوء على (النخبة الدينيَّة في المدينة وأثرها في التطوُّر والجذب السكَّانيّ).
The studied paths of the cities determined the self-being of the state, and the research focused on one city rather than another, and small cities and their importance within the framework of urbanization and its standards were not taken into account. Do these cities represent a historical phenomenon in their formation and development, and do they have common characteristics with neighboring cities? Was the city the result of geographical and human data that interfered in the process of creation, or was the religious factor the main element in its creation? It is known that agriculture, for example, represents the dominant mode of production. So, how did it affect the population attraction that searches for food security and its details?
The field of studying small cities is still very difficult. It has provided solid scientific concepts, as the researcher needs accurate historical backgrounds covering the history of the region, whether social, economic, or political, as well as the development of the urban condition of the city in light of successive times.
Based on the statement of the French sociologist Fostal de Coulanges, who concluded in his study of cities that the religious factor is an essential link between the residents of any city, and that this relationship is very close and overshadows all other statements, and people derive their strength and blessing from the theory of proximity to the holy place. Even the British scientist Arnold J. Toynbee believes that there is no escape from the predominance of the religious element over other factors, and that it is continuous and permanent and is not affected by geography and its fluctuations in the issue of the decline and disappearance of cities, due to the scarcity of water or the change in transportation methods for it.
As we trace the emergence of the religious city in Iraq, we find that the above data is inseparable from many cases of the holy city with an emotional presence, which is what was investigated by the special study in the holy city of Al-Qasim as one of the religious cities of Hilla, and which is confirmed by the theoretical statement that is consistent with the plans that form the features. The naturalness emanating from the sanctity of the incoming person, his place of travel and burial, and around which hearts gather To move to the stage of living next to it, with the same spiritual security felt by the visitor to it, and when the circle of settlers next to it expands, the religious city appears, deriving its essence from the owner of the holy spirit.
To complete the research, it was divided into several sections: The first axis dealt with (the emergence of the city of Al-Qasim and its formation under the religious doctrine), while the second axis dealt with the study of (the official administrative and organizational development of the city of Al-Qasim), and the third axis shed light on (the religious elite in the city and its impact on development and population attraction).