English
Turath Al-Hillah
ISSN 2412-9615
موقع المجلة
اتصل بنا
الاسم
البريد
الرسالة
ارسال
دَورُ العُرف في المنظُومَةِ الفِقْهيَّةِ عِندَ ابْنِ إدريس الحِلِّيِّ
The Role of Custom in the Jurisprudential System of Ibn Idris Al-Hilli
يحاول هذا البحث تجلية موارد العُرف في المنظومة الإسلاميَّة عند علماء المسلمين، وخصوصًا عند الشيخ ابن إدريس الحِلِّيّ الذي فصَّل القول فيه بعدِّه أحد مرتكزات استخلاص الأحكام وتوجيهها، وكونه معيَّنًا للفهم الموضوعاتيّ. وبحثنا كذلك في منشأ العُرف وأهميَّته، وبيَّنا أنَّ العُرف لم يأتِ بتعريفٍ خاصٍّ عند ابن ادريس، بل جاء من طريق الاستقراء والاستنباط من فكره الخاص ومرويَّاته.
العُرف في منظومة ابن إدريس يستعملُ في مواضع مختلفة، وله إطلاقات مثل العُرف والعادة، وعادة القوم، وعُرف الزمان، وعُرف الاستعمال.
ثمَّ يُبيِّن إن حصل تعارض بين معانٍ شرعيَّة وعرفيَّة ولغويَّة، كيف يقدِّم المعنى الشرعيّ على العُرف واللغة، وإذا لم يكنْ هناك معنًى شرعيّ يقدِّم العُرف، والعادة على اللغة.
كما بيَّنا أنَّ ابن إدريس استعمل العُرف لـ(كشف الحكم)، و(تعيين وتبيين الموضوعات، ومصاديق الأحكام).
ويمكن عدُّ العُرف من أدلَّة الاستنباط إذا كان هناك مصلحةٌ اجتماعيّةٌ،
ولا يتعارض مع الشَّرع، ويمكن استظهار موافقة الشَّريعة عليه.
وبالجُملة يستعمل العُرف في الفقه إذا لم يكن هناك نصوصٌ في موردٍ ما؛ فحينها يقوم الفقيهُ بالاستعانة بالعُرف؛ لكشف الحكم.
وعدَّ ابن إدريس العُرف من الأدلَّة الشَّرعيَّة، وجعله مرجعًا في كشف الموضوعات؛ لأنَّ الشَّارع بيَّن مقاصده بلسان العُرف.
This research examines the revelation of the resources of custom in the Islamic system and among Muslim scholars, Especially with Sheikh Ibn Idris al-Hilli, who considered it as One of the pillars of Extracting and directing judgments And being specific to a thematic understanding.
We also examined the origin and importance of the custom, and made it clear that the custom did not come with a special definition of Ibn Idris, but it came from the way of induction and deduction from his own thought and narrations.
Custom in the Ibn Idris system is used in various places; it has names such as custom, tradition, custom of people, custom of time, and custom of use.
Then shows how the juristic meaning prevail over custom and language if there is a discrepancy between legitimate, customary and linguistic meanings, And if there was no juristic meaning, Custom and habit prevail over language.
We also showed that Ibn Idris used the custom to (uncover the judgment), and (the appointment and identification of subjects, and the verifications of rulings.
Custom can be considered evidence of deduction if there is a social interest, and it does not contradict with Sharia, and it is possible to show Sharia approval on it.
In general, custom is used in jurisprudence if there are no texts in a resource. Then the jurist uses the custom to reveal the jurisprudence.
Ibn Idris considered custom as evidence of jurisprudence, and made it a reference in revealing topics; Because the jurist clarified his intentions through custom.