Location
Contact
Name | |
Message | Send |
المرويَّات التَّفسيريَّة لابن عبَّاس (ت68هـ) في معاني الألفاظ القرآنيَّة (منتخب التِّبيان أنموذجًا)
Interpretive Narrations of Ibn Abbas (D.68 A.H) on the Meanings of Quranic Words (Muntakhab Al-Tibyan as a sample)
الملخَّص
ينصبُّ جهد هذا البحث على مرويَّات ابن عبَّاس في الكشف عن معاني الألفاظ القرآنيَّة في تفسير منتخب التبيان، وكانت المرويَّات التفسيريَّة في هذا الجانب كثيرة، ولكن كانت جهود البحث وفق رؤية قرآنيَّة فيما يخص (الله سبحانه وتعالى، والإنسان). وقد بيَّنَّا الألفاظ المتعلِّقة بالله سبحانه وتعالى وفق معاني الألفاظ المتعلِّقة بمخلوقاته (زيتونة لا شرقية ولا غربية، النجم )، ومعاني الألفاظ المتعلِّقة بملائكته (الروح الأمين، المقسمات أمرًا، الناشطات نشطًا).
وأمَّا فيما يخصُّ معاني الألفاظ المتعلِّقة بالإنسان، فانصبَّ اهتمام البحث فيها على معاني الألفاظ المتعلِّقة بخلق الإنسان (كبد، ترائب، لازب)، ومعاني ألفاظ الجزاء في معنى (كفلين من رحمته، أفئدتهم هواء، تسنيم)، ومعاني ألفاظ المقامات (رفرف، عليُّون، الأرائك)، وقد جمع البحث روايات ابن عبَّاس في هذا الجانب، وعرضها على التفاسير الشيعيَّة والسنيَّة، وقد أسهمت روايات هذا التفسير في الكشف عن المعنى التفسيريّ لهذه الألفاظ القرآنيَّة في تفسير منتخب التبيان في القرن السادس الهجريّ، بالاعتماد على مرويَّات ابن عبَّاس في تفسيرها، أو في الكشف عن معنى تفسيريّ، بقطع النظر عن صحَّته من عدم صحَّته.
كلمات تعريفيَّة: مرويَّات، ابن عبَّاس، معاني، الألفاظ، القرآنيَّة، التبيان.
ينصبُّ جهد هذا البحث على مرويَّات ابن عبَّاس في الكشف عن معاني الألفاظ القرآنيَّة في تفسير منتخب التبيان، وكانت المرويَّات التفسيريَّة في هذا الجانب كثيرة، ولكن كانت جهود البحث وفق رؤية قرآنيَّة فيما يخص (الله سبحانه وتعالى، والإنسان). وقد بيَّنَّا الألفاظ المتعلِّقة بالله سبحانه وتعالى وفق معاني الألفاظ المتعلِّقة بمخلوقاته (زيتونة لا شرقية ولا غربية، النجم )، ومعاني الألفاظ المتعلِّقة بملائكته (الروح الأمين، المقسمات أمرًا، الناشطات نشطًا).
وأمَّا فيما يخصُّ معاني الألفاظ المتعلِّقة بالإنسان، فانصبَّ اهتمام البحث فيها على معاني الألفاظ المتعلِّقة بخلق الإنسان (كبد، ترائب، لازب)، ومعاني ألفاظ الجزاء في معنى (كفلين من رحمته، أفئدتهم هواء، تسنيم)، ومعاني ألفاظ المقامات (رفرف، عليُّون، الأرائك)، وقد جمع البحث روايات ابن عبَّاس في هذا الجانب، وعرضها على التفاسير الشيعيَّة والسنيَّة، وقد أسهمت روايات هذا التفسير في الكشف عن المعنى التفسيريّ لهذه الألفاظ القرآنيَّة في تفسير منتخب التبيان في القرن السادس الهجريّ، بالاعتماد على مرويَّات ابن عبَّاس في تفسيرها، أو في الكشف عن معنى تفسيريّ، بقطع النظر عن صحَّته من عدم صحَّته.
كلمات تعريفيَّة: مرويَّات، ابن عبَّاس، معاني، الألفاظ، القرآنيَّة، التبيان.
Abstract
This research focuses on the narrations of Ibn Abbas in revealing the meanings of the Qur’anic words in the interpretation of Muntakhab al-Tibyan. The interpretive narrations in this regard were many, but the research efforts were in accordance with a Qur’anic vision regarding (Allah, the Most High, and man). The words related to Allah, the Most High, we explained according to the meanings of the words related to His creations (an olive tree, neither eastern nor western, the star), and the meanings of the words related to His angels (the faithful spirit, the dividers of a matter, the active ones active).
As for the meanings of words related to man, the research focused on the meanings of words related to the creation of man (liver, collarbones, stickiness), the meanings of words of recompense in the meaning of (two handfuls of His mercy, their hearts are air, Tasnim), and the meanings of words of stations (rafraf, ilyoun, al-ara’iq). The research collected the narrations of Ibn Abbas in this regard and presented them to Shiite and Sunni interpretations. These narrations contributed to this interpretation in revealing the interpretive meaning of these Qur’anic words in the interpretation of Muntakhab al-Tibyan in the sixth century AH by relying on the narrations of Ibn Abbas in their interpretation or in revealing an interpretive meaning regardless of its authenticity or not.
Key words: narrations, Ibn Abbas, meanings, words, the Qur’an, clarification.
This research focuses on the narrations of Ibn Abbas in revealing the meanings of the Qur’anic words in the interpretation of Muntakhab al-Tibyan. The interpretive narrations in this regard were many, but the research efforts were in accordance with a Qur’anic vision regarding (Allah, the Most High, and man). The words related to Allah, the Most High, we explained according to the meanings of the words related to His creations (an olive tree, neither eastern nor western, the star), and the meanings of the words related to His angels (the faithful spirit, the dividers of a matter, the active ones active).
As for the meanings of words related to man, the research focused on the meanings of words related to the creation of man (liver, collarbones, stickiness), the meanings of words of recompense in the meaning of (two handfuls of His mercy, their hearts are air, Tasnim), and the meanings of words of stations (rafraf, ilyoun, al-ara’iq). The research collected the narrations of Ibn Abbas in this regard and presented them to Shiite and Sunni interpretations. These narrations contributed to this interpretation in revealing the interpretive meaning of these Qur’anic words in the interpretation of Muntakhab al-Tibyan in the sixth century AH by relying on the narrations of Ibn Abbas in their interpretation or in revealing an interpretive meaning regardless of its authenticity or not.
Key words: narrations, Ibn Abbas, meanings, words, the Qur’an, clarification.