Location
Contact
Name | |
Message | Send |
الشاهد القرآنيّ في كتاب نزهة الأنفس وروضة المجلس لأبي سعيد محمَّد العراقيّ (ت 561هـ) منهجٌ ونقدٌ
The Quranic Evidence in the Book of Nuzhat Al-Anfs and Rawdat Al-Majlis by Abu Saeed Muhammad Al-Iraqi (D.561AH) Methodology and Criticism
ملخَّص البحث
تناولت هذه الدراسة الشاهد القرآنيّ في كتاب (نزهة الأنفس وروضة المجلس) لـ(محمَّد بن عليّ بن عبد الله، أبي سعيد العراقيّ) منهجٌ ونقدٌ، من علماء الحِلَّة في القرن السادس الهجريّ، ويدور موضوع الدراسة حول بعض الألفاظ الواردة في بعض الأمثال في هذا الكتاب، فيناقش فيها المؤلَّف، ويستدلُّ على ذلك بشواهد من القرآن الكريم، وبعد تقرِّي المادَّة فيه، تبيَّن للباحث أنَّه يشتملُ على جهدٍ يستحقُّ الدراسة والتحليل النقديّ له، لاسيما الدراسة النقديَّة للشاهد القرآنيّ، عندما يستشهد به لمثلٍ فصيحٍ أو عامِّيٍّ، فكان هدفُ الدراسة هنا هو الوقوف على حقيقة كون الشاهد القرآنيّ يُعدُّ مثبتًا للمثل الذي يتناوله المصنِّف أو لا.
جاءت هذه الدراسة في تمهيدٍ ومبحثَين، أمَّا التمهيدُ فتناول علاقة المثل بالشاهد القرآنيّ، وتناول المبحث الأوَّل بعض الأمثال التي وردت فيها ألفاظ تدلُّ على معنى عام، ثمَّ جاء المبحث الثاني ليُبيِّن بعض الألفاظ الدالَّة على معنى خاص، أمّا الخاتمة فاشتملت على بعض النتائج التي توصلت إليها الدراسة وكان من أهمها :
محمَّد بن عليّ أبو سعيد العراقيّ من العلماء الذين يتَّبعون المنهج الوصفيّ في تناوله المثل وإيراده للشاهد القرآنيّ، وهذا من جرَّاء تأثُّره بمَن سبقه .
إنَّ استدلال أبو سعيد العراقيّ ببعض الآيات القرآنيَّة على دلالة بعض الألفاظ الواردة في بعض الأمثال غير صائب بعض الشيء؛ لأنَّ دلالة اللفظ من دون الرجوع فيه إلى أهل اللغة والمفسِّـرين أمرٌ مقطوعٌ بعدم صوابه.
الكلمات المفتاحيَّة: الشاهد القرآنيّ، المثل، منهج، نقد.
تناولت هذه الدراسة الشاهد القرآنيّ في كتاب (نزهة الأنفس وروضة المجلس) لـ(محمَّد بن عليّ بن عبد الله، أبي سعيد العراقيّ) منهجٌ ونقدٌ، من علماء الحِلَّة في القرن السادس الهجريّ، ويدور موضوع الدراسة حول بعض الألفاظ الواردة في بعض الأمثال في هذا الكتاب، فيناقش فيها المؤلَّف، ويستدلُّ على ذلك بشواهد من القرآن الكريم، وبعد تقرِّي المادَّة فيه، تبيَّن للباحث أنَّه يشتملُ على جهدٍ يستحقُّ الدراسة والتحليل النقديّ له، لاسيما الدراسة النقديَّة للشاهد القرآنيّ، عندما يستشهد به لمثلٍ فصيحٍ أو عامِّيٍّ، فكان هدفُ الدراسة هنا هو الوقوف على حقيقة كون الشاهد القرآنيّ يُعدُّ مثبتًا للمثل الذي يتناوله المصنِّف أو لا.
جاءت هذه الدراسة في تمهيدٍ ومبحثَين، أمَّا التمهيدُ فتناول علاقة المثل بالشاهد القرآنيّ، وتناول المبحث الأوَّل بعض الأمثال التي وردت فيها ألفاظ تدلُّ على معنى عام، ثمَّ جاء المبحث الثاني ليُبيِّن بعض الألفاظ الدالَّة على معنى خاص، أمّا الخاتمة فاشتملت على بعض النتائج التي توصلت إليها الدراسة وكان من أهمها :
محمَّد بن عليّ أبو سعيد العراقيّ من العلماء الذين يتَّبعون المنهج الوصفيّ في تناوله المثل وإيراده للشاهد القرآنيّ، وهذا من جرَّاء تأثُّره بمَن سبقه .
إنَّ استدلال أبو سعيد العراقيّ ببعض الآيات القرآنيَّة على دلالة بعض الألفاظ الواردة في بعض الأمثال غير صائب بعض الشيء؛ لأنَّ دلالة اللفظ من دون الرجوع فيه إلى أهل اللغة والمفسِّـرين أمرٌ مقطوعٌ بعدم صوابه.
الكلمات المفتاحيَّة: الشاهد القرآنيّ، المثل، منهج، نقد.
This study dealt with the Quranic evidence in the book (Nuzhat al-Anfs wa Rawdat al-Majlis) by (Muhammad bin Ali bin Abdullah Abu Saeed al-Iraqi) Methodology and criticism, from the scholars of Hillah in the sixth century AH, and the subject of the study revolves around some of the words mentioned in some proverbs in this book, in which the author discusses and provides evidence from the Holy Quran, and after reading the material in it, it became clear to the researcher that it includes an effort that deserves study and critical analysis, especially the critical study of the Quranic evidence when it is cited for an eloquent or colloquial proverb, so the aim of the study here was to stand on the truth of whether the Quranic evidence is considered to be a proof of the proverb that the author is discussing or not.
Therefore, this study came in an introduction and two chapters The introduction dealt with the relationship between the proverb and the Quranic evidence, and the first section dealt with some proverbs in which words were mentioned that indicate a general meaning, then the second section came to clarify some words that indicate a specific meaning, and the conclusion included some of the results that the study reached, the most important of which were:
1. Muhammad bin Ali Abu Saeed Al-Iraqi is one of the scholars who follow the descriptive approach in his treatment of the proverb and his mention of the Quranic evidence, and this is due to his being influenced by those who preceded him.
2. Abu Saeed Al-Iraqi’s inference from some Quranic verses on the meaning of some words mentioned in some proverbs is somewhat incorrect; because the meaning of the word without referring to the linguists and interpreters is definitely incorrect.
Keywords: Quranic evidence, proverb, method, criticism.
Therefore, this study came in an introduction and two chapters The introduction dealt with the relationship between the proverb and the Quranic evidence, and the first section dealt with some proverbs in which words were mentioned that indicate a general meaning, then the second section came to clarify some words that indicate a specific meaning, and the conclusion included some of the results that the study reached, the most important of which were:
1. Muhammad bin Ali Abu Saeed Al-Iraqi is one of the scholars who follow the descriptive approach in his treatment of the proverb and his mention of the Quranic evidence, and this is due to his being influenced by those who preceded him.
2. Abu Saeed Al-Iraqi’s inference from some Quranic verses on the meaning of some words mentioned in some proverbs is somewhat incorrect; because the meaning of the word without referring to the linguists and interpreters is definitely incorrect.
Keywords: Quranic evidence, proverb, method, criticism.