Location
Contact
Name | |
Message | Send |
ظاهرة تأييد الرَّأي التَّفسيريِّ بأقوال اللُّغويِّين عند العلَّامة الحِلِّيِّ (ت726هـ) في كتابه (منتهى المطلب) قراءة في النَّقد المنهجيّ في تفسير آيات الأحكام
The Phenomenon of supporting the interpretive opinion with the sayings of Linguists according to Al-Allamah Al-Hilli (D. 726A.H) in his book (Muntaha Al-Matlab) A Reading in the Methodological Criticism in the Interpretation of the Verses of the Rulings
ركَّزْنا في هذا البحث على استقراء (ظَاهِرَةُ تَأْييدِ الرَّأْي التَّفْسِيرِيِّ بِأَقْوَالِ اللُّغَوِيِّينَ) عِنْدَ العَلَّامَةِ الحِلِّيِّ (ت726هـ) في كِتَابِهِ (مُنْتَهَى المَطْلَبِ فِي تَحْقِيقِ المَذْهَبِ)؛ قِرَاءَةٌ فِي النَّقْدِ المِنْهَجِيِّ فِي تِفْسِيرِ آيَاتِ الأَحْكَامِ، وبيان سعي العَلَّامَة الحلِّيّ إلى إثبات كون آرائه راجحةً؛ لأنَّها تنسجمُ مع قواعد اللُّغة؛ بدليل أنَّه استدلَّ بها على صحَّة آرائه، وجعلها من المؤيَّدات له. وفي هذا كشفٌ لروافد اللُّغة الكاشفة عن معنى النَّصِّ، وبيان لجَهْد اللُّغويِّينَ الدَّاعم لرأي المفسِّرينَ والفقهاء على حدٍّ سواء في باب التَّفسير الفقهيّ.
ولـمَّا كانَ القرآنُ عربيًّا، وفهمه جاريًا على وَفْقِ قواعد اللُّغة، ومؤدَّى فَهْمِهِمْ جاءَ موافقًا لمبنى العَلَّامَة الحلِّيّ، جعل هذا التَّوافق رأيه راجحًا على سواه من المفسِّرينَ والفقهاء، بهذا نكون قدَّمْنا خدمةً جليلةً للتُّراث الإسلاميّ، ولا سيَّما التُراث الإماميّ بعامَّةٍ، وخدمةً لتراث الحِلَّة المشرَّفة، بخاصَّةٍ في باب التَّفسير الفقهيّ. وفي الوقت نفسه نكونُ قد سلَّطْنا الضَّوء على عَلَمٍ بارزٍ من أعلام الفكر الإسلاميّ بعامَّةٍ، والفكر الإماميّ بخاصةٍ، ولا سيَّما الحلِّيُّ منه.
وكشفْنا عن قوَّة مبانيه الاستدلاليَّة على مستوى التَّفسير الفقهيّ والفقه، وبيَّنَّا جسور التَّواصل المعرفيّ، وتبادل القواعد التَّفسيريَّة بين المفسِّرينَ والفقهاء واللُّغويِّينَ، فقد كانَتِ اللُّغة، وتبقى في كلِّ زمانٍ، مائدةً ثرَّةً، يلتقي عليها الجميع من مفسِّرينَ وفقهاء ولغويِّينَ، فهي مائدة تُسْمِن وتُغني من جُوعٍ، لا تخيِّبُ من قصدها، ولا تردُّ من سعى إليها، إذا ما جاءها قاصدًا نجدتها، شريطة أنْ يكون مالكًا عقلًا واعيًا مدركًا لمبانيها، وفاهمًا أساليبها.
وبهذا يمكن لنا القول إنَّ هذا البحث غير مسبوقٍ، فهو أصيل في بابه.
ومن الله التَّوفيق، وغاية السَّداد.
الكلماتُ المفتاحيَّةُ: ظاهرة، تأييد، رأي، أقوال، اللُّغويُّونَ، العَلَّامَة، منتهى.
ولـمَّا كانَ القرآنُ عربيًّا، وفهمه جاريًا على وَفْقِ قواعد اللُّغة، ومؤدَّى فَهْمِهِمْ جاءَ موافقًا لمبنى العَلَّامَة الحلِّيّ، جعل هذا التَّوافق رأيه راجحًا على سواه من المفسِّرينَ والفقهاء، بهذا نكون قدَّمْنا خدمةً جليلةً للتُّراث الإسلاميّ، ولا سيَّما التُراث الإماميّ بعامَّةٍ، وخدمةً لتراث الحِلَّة المشرَّفة، بخاصَّةٍ في باب التَّفسير الفقهيّ. وفي الوقت نفسه نكونُ قد سلَّطْنا الضَّوء على عَلَمٍ بارزٍ من أعلام الفكر الإسلاميّ بعامَّةٍ، والفكر الإماميّ بخاصةٍ، ولا سيَّما الحلِّيُّ منه.
وكشفْنا عن قوَّة مبانيه الاستدلاليَّة على مستوى التَّفسير الفقهيّ والفقه، وبيَّنَّا جسور التَّواصل المعرفيّ، وتبادل القواعد التَّفسيريَّة بين المفسِّرينَ والفقهاء واللُّغويِّينَ، فقد كانَتِ اللُّغة، وتبقى في كلِّ زمانٍ، مائدةً ثرَّةً، يلتقي عليها الجميع من مفسِّرينَ وفقهاء ولغويِّينَ، فهي مائدة تُسْمِن وتُغني من جُوعٍ، لا تخيِّبُ من قصدها، ولا تردُّ من سعى إليها، إذا ما جاءها قاصدًا نجدتها، شريطة أنْ يكون مالكًا عقلًا واعيًا مدركًا لمبانيها، وفاهمًا أساليبها.
وبهذا يمكن لنا القول إنَّ هذا البحث غير مسبوقٍ، فهو أصيل في بابه.
ومن الله التَّوفيق، وغاية السَّداد.
الكلماتُ المفتاحيَّةُ: ظاهرة، تأييد، رأي، أقوال، اللُّغويُّونَ، العَلَّامَة، منتهى.
In this research, we focused on the extrapolation (the phenomenon of supporting the exegetical opinion with the sayings of linguists) according to Al-Allamah Al-Hilli (d.726A.H)reading of the methodological criticism in the interpretation of the verses of rulings, and a statement of Al-Allamah al-Hilli’s endeavor to prove that his views are preponderant; because it is consistent with the rules of the language; Evidence that he inferred the validity of his views, and made it a supporter of him. In this revealing the tributaries of the language revealing the meaning of the text, and a statement of the effort of linguists supporting the opinion of commentators and jurists alike in the chapter of interpretation jurisprudence.
And since the Qur’an is Arabic, and its understanding is carried out according to the rules of the language, and the meaning of their understanding came in accordance with the building of Al-Allamah al-Hilli, and this agreement made his opinion preponderant over other commentators and jurists, and by this we would have provided a great service to the Islamic heritage, especially the Imami heritage in general ) especially in the chapter on (jurisprudential) interpretation. At the same time, we will have shed light on a prominent flag of (Islamic) thought in general, and (Imami) thought in particular, especially the ornaments of it.
We revealed the strength of its inferential structures at the level of jurisprudential interpretation and jurisprudence, and showed the bridges of cognitive communication, and the exchange of (interpretation) rules between commentators, jurists and linguists. It is fattening and nourishes from hunger, it does not disappoint its intent, and it does not respond to those who sought it, if it comes to it intending to help it, provided that the owner of a conscious mind is aware of its premises, and understands its methods. Thus, we can say that this research is unprecedented, as it is original in its field. And from God is success, and the purpose of repayment.
Keywords: phenomenon, endorsement, opinion, sayings, linguists, Al-Allamah, end.
And since the Qur’an is Arabic, and its understanding is carried out according to the rules of the language, and the meaning of their understanding came in accordance with the building of Al-Allamah al-Hilli, and this agreement made his opinion preponderant over other commentators and jurists, and by this we would have provided a great service to the Islamic heritage, especially the Imami heritage in general ) especially in the chapter on (jurisprudential) interpretation. At the same time, we will have shed light on a prominent flag of (Islamic) thought in general, and (Imami) thought in particular, especially the ornaments of it.
We revealed the strength of its inferential structures at the level of jurisprudential interpretation and jurisprudence, and showed the bridges of cognitive communication, and the exchange of (interpretation) rules between commentators, jurists and linguists. It is fattening and nourishes from hunger, it does not disappoint its intent, and it does not respond to those who sought it, if it comes to it intending to help it, provided that the owner of a conscious mind is aware of its premises, and understands its methods. Thus, we can say that this research is unprecedented, as it is original in its field. And from God is success, and the purpose of repayment.
Keywords: phenomenon, endorsement, opinion, sayings, linguists, Al-Allamah, end.