English
Turath Al-Hillah
ISSN 2412-9615
موقع المجلة
اتصل بنا
الاسم
البريد
الرسالة
ارسال
المفاهيم الأخلاقيَّة في الخطاب الأخلاقيِّ عند علماء الحِلَّة (قراءة تحليليَّة)
(An Analytical Study) Moral Concepts in the Ethical Discourse of Hillah Scholars
في هذا البحث سنتحدَّث عن المفاهيم الأخلاقيَّة في الخطاب الأخلاقيّ عند علماء الحِلَّة، هذه المفاهيم التي ترشَّحت في ظلِّ استقراء الخطابات الأخلاقيَّةِ التي وقَفنا عليها في المدوَّنات الأخلاقيَّة عند علماء الحِلَّة.
ويرى الحكماء أنَّ الأعمال التي تصدر عن الإنسان، دائمًا أو غالبًا، إنَّما هي عبارة عن الهيآت والملَكَات المستقرَّة في النفس الإنسانيَّة، ويعبَّر عن هذه الملكات بـ(الخُلْق)، وتنقسم على قسمَين: الخلق الحسن، والخلق السيِّئ أو الرَّديء، كما يعبَّر عن الأوَّل بالفضيلة، وعن الثاني بالرذيلة، وعلى الجملة الأخلاق على قسمَين: محمودة ومذمومة، أمَّا المحمودة، فيجب اتِّصاف كلِّ واحد بها. وأمَّا المذمومة، فيجب الاجتناب عنها، والمحمودة على الإجمال ثمانية، وأصولها أربعة، وهي: الشَّجاعة والحكمة والعفَّة والعدالة، والمذمومة على الإجمال سبعة، وأصولها أربعة، وهي: الدُّنيا والنَّفس والشَّيطان والهوى، والأربعة هذه هي أصل كلِّ ذميمة، ورأسُّ كلِّ رذيلة.
ويبدو أنَّ هذه المفاهيم تمثِّل مباحث مهمَّة في خطاباتهم، ولاسيما عند الشيخ ورَّام الحِلِّيّ (605هـ) في كتابه (تنبيه الخواطر ونزهة النواظر)، والسيِّد عليّ بن طاووس الحِلِّيّ في كتابه (كشف المحجَّة لثمرة المهجة)، أو (محاسبة الملائكة الكرام آخر كلِّ يوم من الذنوب والآثام)، وكذلك ابن فهد الحِلِّيّ (841هـ) في كتابه (عدَّة الداعي ونجاح الساعي)، إذ تعدُّ مفاهيم راسخة في المدوَّنات الأخلاقيَّة، وهذا ما نلمسه عند الحديث عن المقارنة بين الخطابَين الأخلاقيَّين بين مدرسة الحِلَّة الأخلاقية، والمدارس الأخلاقيَّة الأخرى، ولاسيما المدرسة الفلسفيَّة.
من هنا جاء هذا البحث من أجل بيان أهمِّ الاستشهادات القرآنيَّة في ضوء هذه المفاهيم الأخلاقيَّة، وقد أرتأينا أن نقسِّم هذه الدراسة على مبحثَين، الأوَّل في الفضائل، الثاني في الرذائل.
In this research, we will discuss the ethical concepts in the ethical discourse of the scholars of Hillah.
These concepts emerged through an induction of the ethical discourses we encountered in the ethical codes of the scholars of Hillah. The sages believe that the actions that humans always or often perform are merely the characteristics and dispositions established in the human soul. These dispositions are expressed as “morality,” and are divided into two categories: good morality and bad or inferior morality. The former is also expressed as virtue, and the latter as vice. In general, morality is divided into two categories: praiseworthy and blameworthy. As for the praiseworthy, each must be characterized by it, while the blameworthy must be avoided. The praiseworthy, in general, are eight, and their origins are four: courage, wisdom, chastity, and justice. The blameworthy, in general, are seven, and their origins are four: the world, the self, Satan, and desire. These four are the origin of every blameworthy act and the root of every vice.
It seems that these concepts represent important topics in their discourses, especially with Sheikh Warram Al-Hilli (605 A.H) in his book (Tanbih Al-Khawatir wa Nuzhat Al-Nawazir), and Sayyid Ali ibn Tawus Al-Hilli in his book (Kashf Al-Mahjah li-Thamarat Al-Mahja) or the accounting of the honorable angels at the end of each day for sins and transgressions, as well as Ibn Fahd Al-Hilli (841 A.H) in his book (Uddat Al-Da’i wa Najah Al-Sa’i), as they are considered established concepts in ethical codes, and this is what we notice when talking about the comparison between the two ethical discourses between the Hillah ethical school and other ethical schools, especially the philosophical school.
Hence, this research came to clarify the most important Qur’anic citations in light of these moral concepts. We decided to divide this study into two sections: the first on virtues, the second on vices.