English
Turath Al-Hillah
ISSN 2412-9615
موقع المجلة
اتصل بنا
الاسم
البريد
الرسالة
ارسال
أثرُ أبي علي الطوسي (ت 515هـ) في مدرستَي النجف والحِلَّة
The influence of Abu Ali Al-Tusi (d. 515 A.H) on the establishment of Hillah Islamic Seminary.
يُعدُّ فقيه الشيعة أبو جعفر محمَّد بن الحسن الطوسيّّ (ت460هـ)، المؤسِّس الأوَّل للدرس الحوزويّ، المشابه لما عليه الحال في عصرنا الحاضر؛ إذ بُني ذلك الدَّرس على توافر ثلاثة أركان: (طلبة العلم، ومكان الدرس، ووجود الشيخ أو الأستاذ)، لذا استحقَّ لقب: (شيخ الطائفة) بجدارة، وكان لمجيئه إلى الأرض المقدَّسة (النجف الأشرف) أثرٌ كبيرٌ في شيوع مدرسة النجف، وتأثيرها في المدارس الأُخر. وبعد وفاة الشيخ الطوسيّ، تولَّى ولده الشيخ أبو عليّ الحسن بن محمَّد الطوسيّ (ت515هـ) الملقَّب بالمفيد الثاني زعامة المدرسة الإماميَّة، والتي أصبح لها الفضل في نمو مدرسة الحِلَّة الفقهيَّة لاحقًا.
ولطالما تساءل الباحثون عن البدايات الأولى لنشأة الدرس الحوزويّ في مدينة الحِلَّة، ونظرًا لقرب المدَّة الزمنيَّة بين شيوع مدرسة النجف، ووصولها إلى قمَّة العطاء الفكريّ، ثمَّ ركود الدرس العلميّ فيها، وظهور حوزة الحِلَّة على الساحة الدينيَّة، عُزي هذا الظهور إلى تأثير مدرسة النجف من دون تحديد للأشخاص المؤثِّرين في ذلك هذا من جهة، ومن جهة أخرى، ارتبط ظهور حوزة الحِلَّة بالشيخ الفقيه المجدِّد ابن إدريس الحِلِّيّ (ت598هـ)؛ لكونه جاء بآراء جديدة تخالف ما كان مشهورًا في زمن شيخ الطائفة الطوسيّ.
من هنا سلَّط البحث الضوء على الحلقة المفقودة في التاريخ بين ركود الدرس في النجف الأشرف، وظهور حوزة الحلَّة، والذي كان لشخصيَّة أبي عليّ الطوسيّ، نجل شيخ الطائفة الأثر الأكبر في ذلك. من هنا جاء البحث بعنوان: (أثر أبي عليّ الطوسيّ (ت515هـ) في مدرسَتي النجف والحلَّة). وقد قُسِّم على تمهيد ومبحثَين، تناولنا في التمهيد: (مدرسَتَي النجف والحِلَّة في القرنَين الخامس والسادس الهجريَّين)؛ وقد خُصَّ في هذين القرنَين؛ لأنَّهما يمثِّلان المرحلة التاريخيَّة لمساحة البحث. في حين تناولنا في المبحث الأوَّل: (صلة أبي عليّ الطوسيّ بمدرسة النجف الأشرف)، وتناولنا فيه نبذة عن حياته العلميَّة في النجف الأشرف، وتزعُّمه للدرس فيها، ودراسة مشايخه، وتلاميذه. أمَّا المبحث الثاني، فقد تناولنا فيه: (اتِّصالُ أبي عليّ الطوسيّ في مدرسة الحلَّة العلميَّة)، وكان ذلك عن طريق تأثير تلاميذه في علماء الحِلَّة، وانتقال بعضهم إلى هذه المدينة، واتِّخاذها مقرًّا للدرس.
الكلماتُ المفتاحيَّةُ: الطوسيّّ، مدرسة الحِلَّة، مدرسة النجف.
The Shiite jurist Abu Jaafar Muhammad bin Al-Hasan Al-Tusi (d. 460 AH) is considered the first founder of the Hawza school, which is similar to what it is in our present era. Because that lesson was built on the presence of three pillars: (the students of knowledge, the place of the lesson, and the presence of the sheikh or professor), so he deserved the title of (the sheikh of the sect), and his coming to the Holy Land (Al-Najaf Al-Ashraf) had a great impact on the spread of the Najaf school, and its influence in other schools. After the death of Sheikh al-Tusi, his son Sheikh Abu Ali al-Hasan bin Muhammad Al-Tusi (d. 515 A.H/1121 A.D), nicknamed al-Mufid al-Thani, assumed the leadership of the Imami school, which later became credited with the growth of the al-Hilla school of jurisprudence.
Researchers have long wondered about the first beginnings of the emergence of the seminary in the city of Hilla, and given the close period of time between the popularity of the Najaf School and its arrival to the pinnacle of intellectual giving, then the stagnation of the scientific study in it, and the emergence of the Hilla Seminary on the religious scene, this emergence was attributed to the influence of the Najaf School without Identification of the people who influenced this, on the one hand, and on the other hand, the emergence of the Hillah Seminary was linked to the Sheikh, the revered jurist, Ibn Idris Al-Hilli (d. 598 A.H). Because he came with new opinions that contradicted what was popular during the time of the sheikh of the sect,
Al-Tusi.
Hence, the research shed light on the missing link in history between the stagnation of lessons in the holy city of Najaf and the emergence of the Hilla seminary, in which the personality of Abu Ali Al-Tusi, the son of the sheikh of the sect, had the greatest influence on that. Hence the research entitled: (The influence of Abu Ali Al-Tusi (d. 515 A.H) on the establishment of Hillah Islamic Seminary). It was divided into an introduction and two sections. In the introduction, we discussed: “The schools of Najaf and Hilla in the fifth and sixth centuries AH”; It was specified in these two centuries: Because they represent the historical stage of the research space. While we discussed in the first section: (Abu Ali al-Tusi’s connection to the Al-Najaf Al-Ashraf School), and we discussed in it an overview of his academic life in Al-Najaf Al-Ashraf, and his leadership in studying there, and the study of his sheikhs, and his students. As for the second section, we discussed: “Abu Ali al-Tusi’s contact with the Al-Hillah Scientific School,” and this was through the influence of his students on the scholars of Al-Hillah, and some of them moved to this city and took it as a study center.
Keywords: Al-Tusi, Hilla School, Najaf School.